ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

امروزه با کمک عمل ابدومینوپلاستی، رسیدن به شکم صاف و بدون چربی دیگر یک آرزو نیست. اما همان­طور که هر عمل زیبایی عوارض خاص خود را دارد، ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی هم جزء مهمترین و رایج‌ترین عوارض آن به‌شمار می‌رود.

خوشبختانه این عارضه موقتی است و با به‌کار گرفتن یک‌سری از روش‌های درمانی سریع‌تر از بین خواهد رفت. در نتیجه اگر قصد انجام این عمل زیبایی را دارید، لازم است که قبل از هر اقدامی به مطالعه جوانب مختلف آن از جمله تورم بعد از جراحی بپردازید.

ابدومینوپلاستی و ورم بعد از آن

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک، یکی از بهترین روش‌ها برای از بین‌بردن چربی اضافه در ناحیه شکم محسوب می‌شود‌. در این جراحی، پزشک متخصص چربی و پوست اضافه شکم را برداشته و به تقویت عضلات دیواره شکم و بهبود ظاهر آن می‌پردازد.

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، یکی از مهم‌ترین و طبیعی‌ترین عوارض آن است که موقتی بوده و به احتمال 90 درصد برای همه رخ خواهد داد.

علت ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

هنگام عمل ابدومینوپلاستی، در امتداد ناحیه تناسلی برش‌هایی ایجاد شده و رگ‌های خونی دچار تغییرات می‌شوند. به همین دلیل ممکن است که در جریان خون‌رسانی به این ناحیه اختلال ایجاد شده و پوست دچار تورم شود‌.

از طرفی دیگر، سیستم لنفاوی بدن هم که وظیفه جذب آب میان‌بافتی و تخلیه مایعات بدن را بر عهده دارد، دستخوش تغییراتی می‌شود‌. در نتیجه احتمال اینکه مایعات بدن در نواحی شکم، پاها یا ران‌ها جمع شوند به‌وجود می‌آید.

سومین علت ورم بعد از عمل ابدو، این است که گلبول‌های سفید برای ترمیم زخم در ناحیه مورد نظر تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد تورم می‌شوند.

در همین میان که تغییرات زیادی در ناحیه شکمی ایجاد شده، سیستم ایمنی بدن شروع به درمان زخم‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده می‌کند. در واقع آب آوردن شکم، بزرگ­شدن شکم یا ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی به علت ترمیم بافت‌ها رخ می‌دهد.

ورم ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد

مدت‌زمان ماندگاری و شدت تورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی برای همه یکسان نیست و به عوامل مختلفی مثل روش عمل، نوع مراقبت بیمار، پاسخ‌دهی بدن، وضعیت سلامت جسمانی فرد، سن یا شیوه زندگی او بستگی دارد.

اما به طور کلی، ورم بعد از جراحی ابدو پس از یک الی 3 ماه تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده و معمولا بعد از گذشت ماه اول فرم اصلی ناحیه جراحی­شده قابل مشاهده خواهد بود.

اما احتمالی اینکه ورم بعد از عمل تا 6 ماه الی یک سال هم باقی بماند وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که مجرب‌بودن پزشک هم نقش مهمی را در شدت عوارض و میزان ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی ایفا می‌کند.

پس بهترین کار این است که قبل از انجام جراحی، از خدمات مشاوره عمل ابدومینوپلاستی استفاده کنید.

درمان تورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی شکم

روش درمان ورم بعد از عمل ابدمینوپلاستی شامل پیروی از رژیم غذایی مناسب، نوشیدن آب کافی، پوشیدن گن و در نهایت پیاده­روی و انجام فعالیت­های سبک می­شود که در ادامه به هر یک از آن­ها می­پردازیم.

 پیروی از رژیم غذایی مناسب

برای اینکه ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی هر چه سریع‌تر از بین برود، باید از یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، ویتامین، پروتئین و فیبر پیروی کنید. علاوه بر این، از مصرف غلات و میوه‌های تازه نیز غافل نشوید.

نوشیدن آب کافی

به‌منظور اینکه بعد از جراحی ابدو دچار یبوست و دردهای شکمی نشوید، باید حتما روزی 2 لیتر یا بیشتر آب بنوشید‌. البته فقط به نوشیدن آب آشامیدنی اکتفا نکرده و از غذاهای آبکی مثل آبگوشت و سوپ، آبمیوه‌های طبیعی و سبزیجات آبدار هم استفاده کنید.

پوشیدن گن

بستن گن یا شکم‌بند یکی از بهترین راهکارها برای کنترل‌کردن و درمان تورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی شکم است. با انجام اینکار نه‌تنها به از بین­بردن ورم کمک می‌کنید، بلکه از بروز عفونت‌ شکم و همچنین بزرگ شدن شکم نیز جلوگیری خواهید کرد.

پیاده‌روی و فعالیت سبک

بهترین روش درمان تورم بعد از عمل این است که تا چندین هفته دور فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین را خط قرمز بکشید.

اما اگر 2 روز بعد از جراحی پیاده‌روی کرده و به‌صورت سبک قدم بزنید، روند بهبودی زخم‌ها و تورم سرعت بیشتری به خود گرفته و از لخته‌شدن خون هم جلوگیری خواهد شد.

همچنین سعی کنید که در همان رخت خواب، پاهای خود را بدون وارد شدن فشار بر شکم حرکت دهید. تحت نظر پزشک خود از داروهای ضد التهاب استفاده کرده و از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون بپرهیزید.

دکتر پورمند، متخصص جراحی زیبایی

دکتر محمد نادر پورمند فعالیت خود در زمینه جراحی‌های زیبایی را از سال 1386 آغاز کرده و عمل ابدومینوپلاستی را هم در کنار چندین عمل زیبایی دیگر مثل پروتز سینه انجام می‌دهد.

وی تجربیات و نظرات ارزشمند و تخصصی خود را از طریق مشاوره صوتی، تصویری و متنی در اختیار همه قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی یکی از عوارض شایع و موقتی این جراحی است که به‌دلایل مختلفی مثل بروز تغییرات در سیستم لنفاوی رخ می‌دهد.

مدت زمان ماندگاری و شدت تورم بعد از جراحی ابدو در هر فرد با فرد دیگر متفاوت بوده و به عوامل مختلفی مثل روش جراحی و سن بستگی دارد. اما به طور کلی بخش عمده این تورم طی بازه زمانی یک الی 3 ماهه از بین خواهد رفت.

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
مشاور 1
سلام. چطور می تونم کمکتون کنم؟