ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه چیست؟ (2)

ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه چیست؟

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان در سراسر جهان است و می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. متاسفانه این بیماری در کشور نیز رایج شده و چون افراد اطلاعات کاملی در این باره ندارند، اغلب دیر برای درمان مراجعه می‌کنند.  زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، آنهایی که قبلاً سرطان سینه داشته‌اند و کسانی که جهش‌های ژنی خاصی را به ارث برده‌اند (مانند BRCA1 و BRCA2) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. ما در این مطلب شما را با ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه و نکات مهم آن آشنا می‌کنیم.

ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه چیست؟ (1)

آشنایی با جراحی برداشتن سینه

ماستکتومی که به عنوان جراحی برداشتن سینه نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی است که با برداشتن بخشی یا تمام بافت پستان همراه است. این روش در درجه اول به عنوان یک راه درمان برای سرطان سینه استفاده می‌شود، اما ممکن است در مواردی که خطر بالای به ابتلای سرطان سینه وجود دارد نیز انجام شود.

هدف این عمل از بین بردن تومورهای سرطانی و جلوگیری از گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن است. در برخی موارد، بافت‌های مجاور نیز ممکن است برداشته شوند تا اطمینان حاصل شود که تمام سلول‌های سرطانی از بین رفته‌اند. برداشتن بافت‌های پستان به منظور جلوگیری هرچه سریع‌تر از گسترش سرطان انجام می‌شود.

دو نوع ماستکتومی وجود دارد: یک طرفه و دو طرفه. یک طرفه شامل برداشتن یکی از سینه ها می شود، در حالی که نوع دوطرفه شامل برداشتن هر دو سینه می‌شود. نوع مناسب به وضعیت بیمار، گسترش بیماری و مهارت جراح بستگی دارد.

بازسازی سینه را می‌توان همزمان با اولین جراحی یا حداقل دو سال بعد، برای کاهش گسترش موضعی سرطان انجام داد. پروتز سینه بهترین گزینه برای بازگرداندن شکل سینه پس از عمل است. استفاده از پروتز می‌تواند بلافاصله یا پس از استفاده از گشادکننده بافت برای آماده سازی بافت سینه برای جراحی کاشته شود. سینه بازسازی شده با پروتز به طور طبیعی آویزان نمی‌شود و در صورت وجود پوست کافی هنگام خواب به بیرون نمی‌افتد. در مواردی تأخیر در بازسازی بافت پوست وجود دارد، ممکن است از پیوند یا گشاد کننده برای جبران کمبود پوست استفاده شود.

در نتیجه، عمل برداشتن سینه یک روش جراحی است که شامل برداشتن بخشی یا تمام بافت پستان به عنوان درمان سرطان سینه یا خطر بالای ابتلا به آن است. ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه یک راه موثر برای از بین بردن تومورهای سرطانی و جلوگیری از گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن است. بازسازی سینه می‌تواند همزمان با اولین جراحی یا حداقل دو سال بعد برای بازیابی شکل سینه و بهبود کیفیت زندگی انجام شود.

ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه چیست؟ (3)

بیشتر بدانید: تفاوت ماموپلاستی و ماستکتومی چیست؟

انواع روش‌های عمل جراحی برداشتن سینه

انواع مختلفی از روش‌های ماستکتومی وجود دارد که ممکن است بسته به نیاز و شرایط فرد انجام شود. به اختصار این روش ها عبارتند از:

  • کامل یا ساده
  • رادیکال اصلاح شده
  • رادیکال
  • ماستکتومی محافظ پوست
  • نگهدارنده نوک پستان
ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه چیست؟ (2)

نکات و آمادگی‌های پیش از جراحی

قبل از ماستکتومی، ممکن است اقداماتی برای آماده سازی لازم باشد. این اقدامات شامل موارد زیر هستند.

ارزیابی پزشکی

یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک ارزیابی پزشکی کامل انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که فرد به اندازه کافی سالم است تا تحت عمل جراحی سینه قرار گیرد.

آزمایش‌های تصویربرداری

آزمایش‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی، سونوگرافی یا اسکن MRI ممکن است برای کمک به هدایت جراحی و تعیین وسعت سرطان انجام شود.

آزمایش خون

آزمایش خون ممکن است برای بررسی هر گونه بیماری زمینه‌ای یا برای اطمینان از اینکه فرد کم‌خون نیست انجام شود.

تنظیم دارو

بسته به سابقه پزشکی فرد و داروهای فعلی، ممکن است نیاز به تنظیم یا قطع برخی داروها قبل از جراحی داشته باشد.

تغییر سبک زندگی

 ممکن است تغییرات خاصی در سبک زندگی توصیه شود، مانند ترک سیگار یا کاهش وزن، برای کمک به بهبود سلامت کلی قبل از جراحی.

حمایت عاطفی

این عمل می‌تواند یک تجربه دشوار و احساسی باشد، بنابراین وجود یک سیستم حمایتی قبل و بعد از جراحی مهم است. این ممکن است شامل اعضای خانواده، دوستان یا متخصصان سلامت روان باشد.

ماستکتومی یا عمل جراحی برداشتن سینه چیست؟ (4)

جمع‌بندی

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین بانوان است که ماستکتومی یکی از راه‌های درمان آن به شمار می‌آید. این جراحی انواع مختلفی دارد و رعایت یک سری نکات پیش از جراحی مهم است که در این مطلب کامل به آن‌ها پرداخته شد. ماستکتومی یکی از انواع جراحی سینه است.

برای مشاوره عمل ماستکتومی می توانید از طریق مشاوره رایگان سایت دکتر محمدنادر پورمند در ارتباط باشید. افراد زیادی به کمک تخصص و تجربه دکتر پورمند توانسته‌اند از این مشکل خودشان را خلاص کنند.

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
مشاور 1
سلام. چطور می تونم کمکتون کنم؟